Aktuální stav hotelového podnikání
Ing. Petr Kosmák
V hotelnictví lze v
současné době rozeznávat několik způsobů provozování hotelů:
- nezávislý hotel Hotel nebo hotely, které jsou provozovány
nezávisle na jiném hotelovém subjektu. Tento stav má vliv na know-how,
marketing a rezervace, které nejsou zajišťovány žádným globálním
distribučním systémem.
- rezervační systém Hotel nebo hotely, které za (zpravidla)
roční členský poplatek využívají výhod celosvětového rezervačního systému.
Kromě členského poplatku hradí určitou částku za každou rezervaci. Nemohou
využívat žádné obchodní jméno, pouze mohou uvádět své členství v
propagačních materiálech. např: Top International Hotels, Key System,
Utell
- rezervační a marketingový systém, síť Hotel nebo hotely,
kterým členství v určité skupině hotelů přináší kromě možnosti využívání
známého obchodního jména a celosvětového rezervačního systému také další
služby mateřské společnosti. Takovými službami se rozumí zejména
marketingové aktivity (společné direktoráře atp.). Za členství se platí
roční paušální poplatky, rezervační poplatky a příspěvky na konkrétní
marketingové aktivity. např: Best Western
- franšízový systém Hotel nebo hotely, které průběžně
dostávají od mateřské společnosti řetězce komplexní služby a přitom
využívají ochrannou hotelovou známku globálního významu. Systém zahrnuje
celosvětový rezervační systém, manuály řízení a školení standardu kvality
(počáteční, průběžná a vzdělávací), marketing včetně reklamních kampaní,
obchod s rezervačními centrálami, centrální nákup (slevy u dodavatelů,
obvykle nižší poplatky za akceptaci platebních karet atp.), kontroling a
samozřejmě poradenství (interní publikace, kontakty, regionální a
celosvětové konference, pre-opening poradenství atp.). Za uvedené služby
je hrazen: vstupní poplatek, marketingový poplatek, royalty poplatek
(poplatek za známku) a rezervační poplatky. např: Choice Hotels
International, Sun Hotels, Ibis, Holiday Inn, Inter.Continental
- smlouva o řízení Hotel nebo hotely jsou řízeny a
provozovány manažerskou hotelovou společností, přičemž nemovitost je
majetkem jiného subjektu. Vlastník předává manažerské firmě na základě
smlouvy o řízení objekt k řízení a každoročně s ním sjednává rozpočet,
podle kterého je manažer povinen hotel provozovat. Manažerská firma s
sebou přináší vlastní know-how a obvykle i obchodní známku a rezervační
systém. Tato forma spolupráce nahrazuje nájemní smlouvu. Vlastník platí za
tyto služby základní a motivační odměnu (podíl na zisku) manažerské
společnosti. Ostatní poplatky jako např. rezervační bývají v takové
situaci součástí běžných nákladů hotelu. např: Marriott Prague, SAS
Radisson Alcron Praha, Mövenpick Prague
Hotelové skupiny rozlišují řízení hotelů také takto: - hotely
vlastněné - hotely najaté - hotely franšízované - hotely řízené
na základě smlouvy o řízení
Hotely vlastněné hotelovými skupinami Hotely, které vlastní
některé hotelové řetězce, jsou jakousi základnou jejich rozšiřování a
vzorem, jak jsou hotely v dané síti provozovány. Většinou se jedná o
pilotní projekty dané společnosti pro případy jejího rozšiřování v různých
formách strategie rozvoje. Hotely vlastněné hotelovými skupinami zároveň
bývají stabilní finanční jistotou (zázemím) provozovatele sítě.
Hotely pronajaté hotelovými skupinami Pronájem hotelu je
pravděpodobně nejobvyklejší způsob předání hotelového objektu do správy
jiného subjektu, avšak svět od tohoto způsobu upouští. Ani v České
republice se pronájmy hotelů a penzionů většinou neosvědčily. Souhlasím s
Ing. Jaromírem Beránkem (Vývojové tendence v pohostinství a ubytování,
zpráva z roku 2001), že nájemci nemají odpovídající vztah k zařízení,
které mají najaté. Celosvětové řetězce mají navíc v pronajatých hotelech
velmi komplikovanou pozici pro udržení kvality poskytovaných služeb na
požadované úrovni.
Hotely franšízované hotelovými skupinami Hotely, které jsou v
různých formách vlastnictví i řízení, avšak je v nich aplikováno know-how
franšízingového systému. Výše uvedené „hotely ve vlastnictví skupiny“ jsou
pro rozšiřování franšízy tzv. pilotními projekty franšízora (poskytovatele
franšízy), které dokládají funkčnost systému a rentabilitu vloženého
kapitálu potenciálního franšízanta (příjemce franšízy). Může se jednat o
jeden hotel nebo skupiny hotelů, kterým je poskytnuta franšíza. Základem
franšízy je uplatňování systému řízení a obchodu ve více hotelech (skupině
globálního charakteru), a to za použití jednotných standardů a obvykle
chráněné značky.
Hotelová značka Značka je slib, o to závažnější v případě
globálních značek. Obecně se jedná o označení kvality produktu nebo
destinace. Značky umožňují snazší komunikaci s klienty, neboť šetří čas
strávený hledáním, orientací a vyhodnocováním kvality.
Základními prismaty použití značek je a) vývoj samostatného
produktu b) stabilita samostatného produktu c) stálost kvality
(resp. prvků, vlastností) včetně dalšího kontinuálního rozvoje
produktu d) možnost využití při propagaci a obchodu produktem (24
hodinová komunikace)
Aktuálním konceptem procesu globálního rozvoje v hotelnictví (stejně
tak jako v pohostinství a ostatních službách cestovního ruchu) je
využívání značky a věrnosti značkám. Historicky je značka velmi dobře
známa ve výrobním odvětví a její použití v hotelnictví doznává v
posledních desetiletích nebývalý rozmach. Dosavadní průzkumy ukazují, že
dominantními charakteristikami uvažování spotřebitele jsou: zkušenosti,
preference a loajalita. Oslabuje se role zprostředkovatele, neboť
značky dokáží v komunikačně propojeném světě eliminovat jejich význam a
zprostředkovat samy přímý kontakt mezi hostem a hotelem. (Proto např.
cestovní kanceláře neprodávají jen samotné ubytování, ale celé package,
které zatím většina hotelů nedokáže připravit.) Účastníci konference WTO
svolané IHRA v roce 2000 do Londýna zdůrazňovali skutečnost, že „značky,
jakkoli jsou v současné době nejasné, stále reprezentují základní faktory
tvořící přidanou hodnotu a budou stále dokazovat svůj význam, zvláště v
období ekonomického poklesu“.
Základními přínosy hotelové značky jsou: • garance standardu
kvality (globální důvěryhodnost) • růst image a povědomí o hotelu
(globální zviditelnění) • rezervační systém, růst obsazenosti i
dosažené prodejní ceny (globální spolehlivost a ochrana transakcí) •
přímý vliv na hodnotu hotelu • vliv na kredibilitu projektů
rekonstrukcí a výstavby hotelů financovaných bankami
Součástí politiky značek jsou i věrnostní systémy jednotlivých
nezávislých hotelů nebo i hotelových skupin. A. Morrisson
vysvětluje čtyři stupně spotřebitelů podle jejich věrnosti značce:
hard-core loyals, soft-core loyals, shifting loyals a switchers.
Nejzajímavějším segmentem jsou tzv. switchers, neboť představují největší
potenciál pro cílení obchodních zástupců. Přestože tento segment je spíš
senzitivní na klasické způsoby zákaznického rozhodování (cena, sleva,
dárky, krátkodobé výhody), je velmi široký a je v něm možné stále nacházet
nové zákazníky. Segment nazývaný shifting loyals představují hosté, kteří
po několika velmi málo užití jedné značky přecházejí na jinou značku.
Autoři L. Jarvis a E. Mayo představili v roce 1986 matici
věrnosti řetězci, kde popisují závislost mezi využíváním značky a věrností
hosta. „Skutečná věrnost značce je založena na častých pobytech v hotelech
skupiny a pozitivního vnímání podnikatelského záměru dané skupiny“, říká
jeden z autorů. Jejich přístup podmiňuje věrnost značce rozdílným
marketingovým programem pro devět různých druhů segmentů. Cílem každé
hotelové skupiny logicky zůstává zahrnutí maxima hostů do segmentu
hard-core loyals. Aktuálně je třeba připomenout trendy v označování
hotelů. Hotely bývají buď označeny třídou ve smyslu tzv. hvězdiček,
korunek, diamantů nebo skutečnou značkou. Obecné označení nesou především
nezávislé hotely, naopak hotelové řetězce využívají sílu vlastních značek.
Jako příklad lze uvést stupnici značek Comfort, Quality a Clarion. Tato
situace je však pro spotřebitele velmi často složitá a proto sestavení
celosvětově jednotné, platné, závazné a vynutitelné hotelové klasifikace
je dobrým řešením. Podle mého názoru hotelové řetězce budou nejméně
odporovat takové unifikaci.
Hotelová franšíza Hotel na základě tzv. franšízingové smlouvy
vstupuje do hotelového řetězce a má právo využívat všech výhod, které
takový řetězec svým členským hotelům dává. Franšízant podniká po vstupu do
řetězce jako nezávislý podnikatel, to znamená pod svým obchodním jménem a
na svou odpovědnost. Od franšízora dostává (kupuje) ochrannou známku (nebo
design, jméno, značku) a propracovaný soubor vyzkoušeného know-how
(manuály, kontrolní mechanismy, doporučené pracovní a provozní postupy,
distribuční a prodejní systémy, marketingové akce, webové prezentace a
elektronický obchod /on-line/off-line), možnosti využívání rámcových
dodavatelských slev a pravidel nákupu vybavení a materiálu, konzultační
služby a tréninkové služby (Holiday Inn má vlastní universitu) a v
neposlední řadě rezervační systém (Holidex, Choice 2001, atd.). Ten bývá
zapojen do celosvětových rezervačních a distribučních systémů s napojením
na terminály dalších rezervačních i leteckých společností. Hotelová
franšíza není cílem ani jedinou cestou k úspěšnému podnikání. Avšak, jak
statistiky dokazují, úspěšnost podniků provozovaných pod franšízou je 80%.
Franšízing je jednou z několika cest jak zapojit hotel do hotelového
řetězce, využít globálního pohybu turistů a cestujících. Společný úspěch
franšízingového partnerství je založen na individuálním a samostatném
řízení hotelu nabyvatelem franšízy a síle celosvětově působícího
poskytovatele franšízy. Přesto platí, že je-li výhodné se do
franšízingového řetězce zapojit v jedné oblasti, nemusí to být pravda v
oblasti jiné.
Frekvence pobytu |
Přístup - vnímání hotelové
skupiny |
pozitivní |
neutrální |
negativní |
často |
skutečná věrnost |
předstíraná věrnost |
příležitostně |
střídavá |
výrazná nestálost |
zřídka |
neúmyslná věrnost |
potencionální klienti |
ztracení klienti |
Franšízingový systém byl v hotelových službách uplatňován zhruba od
60. let 20. století. a rozmachu se dočkal v 80. letech. Nejznámějšími
franšízory služeb v oblasti cestovního ruchu jsou McDonalds a Holiday Inn.
(Mimo cestovní ruch např. OBI). Jejich úspěch je založen především na
hodnotě značky, která je udržována nejen investicemi do známosti značky,
ale zejména pozitivními zkušenostmi spotřebitelů, které služby příslušné
značky využívají. Dřívější praxe uzavírání spíše jednostranně výhodných
smluv pominula, neboť s vědomím úspěchu a hodnoty globální značky, dbá
poskytovatel franšízy na prosperitu příjemce. Výběr franšízanta je dnes
proto posuzován i podle zásady zabránit snížení hodnoty značky případným
možným neúspěchem potenciálního nového člena řetězce. V této strategii
franšízorovi samozřejmě pomáhá stabilita existujícího řetězce či sítě.
Franšízingová smlouva obvykle vymezuje vlastnická práva k objektu
hotelového podniku a používání značky směřující k přísnému dodržování
jednotné koncepce podnikání. Určitou protichůdnost vazeb lze spatřovat v
posunu právního spojení podnikání franšízora a franšízanta k užší vazbě
mezi oběma subjekty. Protože v řadě zemí není franšízingová smlouva
upravena obecnou právní normou (viz Česká republika), je nutné v ní dbát
na přesnou definici pojmů a vzájemných vztahů. Etický kodex franšízingu
dokonce doporučuje franšízorům uzavírat smlouvy v jazyce franšízanta.
Smlouva obvykle popisuje práva a povinnosti franšízora (poskytovatele
franšízy) a franšízanta (nabyvatele franšízy), územní teritorium,
využívání distribučních systémů franšízora, používání manuálů, povinnosti
dodržování kvality a systém hotelového provozu v návaznosti na hotelový
řetězec. Součástí smlouvy jsou adekvátní poplatky, které lze rozdělit na
vstupní poplatek, marketingové poplatky (bývají přísně zúčtovatelné proti
skutečným výdajům na marketing), poplatky za používání značky (někdy
nazývaný royalty fee, licenční poplatek atp.). Dále se platí rezervační
poplatek z každé rezervace, který slouží k úhradě poplatků účtovaných
provozovateli GDS (Global distribution system). Podobně jsou na tom i
hotely sdružené do marketingových a jiných skupin. Etický kodex
doporučuje, aby trvání smlouvy bylo tak dlouhé, aby se poplatky a
investice franšízantovi vrátily. Hotelové řetězce však mají vyšší cíl,
kterým chtějí dosáhnout významného zisku u svých partnerů. Proto se
franšízingová smlouva obvykle uzavírá na 20 let. Vzhledem k dosahu GDS
přispívá spolupráce v rámci hotelových řetězců a využívání globálních
distribučních sítí k rozšiřování podílu zahraničních klientů, zvyšování
vytíženosti a zejména průměrné dosažené ceny. Zajímavým projektem na
českém hotelovém trhu je příprava a realizace franšízingového produktu
OREA HOTELS. Zůstává však nadále otázkou, zda projekt zahrnující zejména
české hotely na bázi franšízingu se základnou menších, méně významných
hotelů, bude úspěšný, uvážíme-li, že kriteria mezinárodních řetězců na
polohu, počet pokojů ubytovacího zařízení a kvalitu jsou poměrně vysoká,
aby vlastníkovi nemovitosti mohla být zaručena rentabilnost při zapojení
hotelu do systému. Druhým, odlišným směrem se vydává skupina Legner Hotels
Resorts, která v souladu s aktuálními marketingovými průzkumy a novými
trendy v reklamě prosazuje strategii věrnostních karet a politiku stálého
zákazníka.
Faktory ovlivňující rozhodnutí franšízora o expanzi (podle
pořadí preferencí)
Politická stabilita Dostatečná velikost střední vrstvy Vysoká
úroveň ekonomického růstu Dostatečný disponibilní důchod Značná
urbanizace Vysoká úroveň populačního růstu Vysoká úroveň
vzdělání Dostatečná mobilita spotřebitelů Velký počet malých
podniků Vysoký počet majitelů aut Široké používání
angličtiny Relativně krátký pracovní týden Zdroj: F. Go, J.
Christensen, Going Global, 1989
Hotely řízené na základě smlouvy o řízení Hotely vlastní jiný
subjekt, než který je provozuje. Tato forma spolupráce je založena na tzv.
manažerské smlouvě (smlouva o řízení a provozu hotelu, management
contract, smlouva o managementu aj.) Smlouva definuje pojem Vlastník,
kterým se má obvykle na mysli majitel hotelového subjektu, a pojem
Manažer, kterým je společnost, jež provoz hotelu řídí. Nejedná se o žádné
spojení ani fúzi subjektů Vlastníka a Manažera, ani o nájemní smlouvu.
Rozdíl od nájemní smlouvy spočívá v možnostech Vlastníka mít po celou dobu
provozu pod svým dohledem majetek i peníze. Manažer v daném hotelu podniká
na účet a jméno Vlastníka, a tedy v podstatě provádí pro Vlastníka
každodenní řízení provozu hotelu. Tato forma, která má být spíše založena
na partnerství než na obchodním vztahu, je známa v hotelovém podnikání již
od 60. let, tak jako smlouva franšízingová. Prvními hotely řízenými tímto
způsobem byla hotelová zařízení v USA. V současné době se jedná o jednu z
nedynamičtěji se rozvíjejících forem provozování hotelů, neboť manažerská
smlouva dává investorovi možnost využít podnikatelských příležitostí v
hotelovém průmyslu a přitom redukovat riziko plynoucí z neznalosti
předmětu podnikání. To musí zabezpečit manažerská společnost. Přesto
dodnes v řadě zemí (ani v České republice) neexistuje obecná právní norma
pro daný typ smlouvy. Proto se v řadě případů podobá typům mandátní a
komisionářské smlouvy v jejich kombinaci. Uvedená forma spolupráce
dnes velmi často nahrazuje tradiční nájemní smlouvy. Vlastník v takovém
případě neodevzdává manažerovi svůj majetek k plnému využívání (tedy s
rizikem jeho zničení), ale dává právo řídit provoz v daném objektu a tedy
pod kontrolou Vlastníka. Nedostává od Manažera nájemné, ale naopak z
peněz, které Manažer pro Vlastníka vydělá, platí Manažerovi odměnu. Aby
bylo dosahováno co nejvyšších zisků, jsou odměny rozděleny obvykle na dvě
části, tzv. základní a motivační a dosahují 10-15 % podílu na zisku. Lze
uvést, že odměny jsou stanoveny podle principu maximalizace závaznosti
operací Manažera provedených při řízení hotelu a motivace Manažera k
maximalizaci výkonů. Jedná se tedy o odměny závislé na hlavních
hospodářských ukazatelích jako je tržba a zisk, kalkulované v podobě
vhodné pro tento smluvní vztah (G.O.P., gross operation profit,
atp.) Hotel je řízen podle každoročního plánu, který si sjedná Manažer
s Vlastníkem, a Manažer nemá právo se ani v jednotlivých položkách od
plánu v určité sjednané toleranci odchýlit bez souhlasu Vlastníka.
Vzhledem k tomu, že peněžní tok je řízen z účtu Vlastníka a účetnictví je
vedeno Vlastníkem, má Vlastník v jakýkoliv okamžik přesný přehled o
realitě. Nákup a prodej majetku může probíhat buď jen v souladu s plánem
nebo po dohodě s Vlastníkem. Smlouvy na dodávky základních provozních
komponentů sjednává Vlastník, aby měl zaručenu převoditelnost práv v
případě, že neprodlouží spolupráci s Manažerem. Naopak smlouvy běžného
provozního charakteru sjednává a podepisuje Manažer, a to buď na základě
plné moci nebo ustanovení přímo ve smlouvě o řízení. Náklady mezd se
považují za náklady hotelu, i když se používají dvě varianty pracovního
poměru, kdy pracovníci jsou zaměstnanci Manažera nebo Vlastníka. Častěji
vyskytující se model je ten, že ředitel hotelu je zaměstnancem Manažera a
rovněž i jeho nákladem, podle kterého se patřičně upravuje odměna Manažera
a pracovníci jsou zaměstnanci Vlastníka včetně nákladů na ně vynaložených.
Principem manažerské smlouvy je zájem Vlastníka o výnos a ochranu svého
majetku. Provádí tedy kontroly činnosti Manažera a řídí Manažera (nikoliv
hotel) podle dosahovaných výsledků sjednaných v každoročním plánu.
Teoreticky lze shrnout, že ke kontaktu Manažera a Vlastníka dochází
zejména při vyjednávání ročního plánu. Vlastník se nemusí starat ani o
takové záležitosti, jako je úhrada faktur Manažerem pokud jsou podle
limitů stanovených plánem, správu provozní zálohy Manažerem na Vlastníkově
bankovním účtu, provádění oprav Manažerem podle sjednaného rozpočtu atp.
Spolupráce, jak je z uvedeného patrné, je založena zejména na odbornosti
Manažera, na obchodním partnerství a vzájemné důvěře mezi Manažerem a
Vlastníkem. Vlastníkovi dále manažerská společnost dává k dispozici
vyškolené odborníky, informace svých odborných manažerů a případně
zaměstnance, zapracované v rámci společnosti Manažera pro hotel Vlastníka.
Při přípravě na uzavření manažerské smlouvy se budoucí Manažer prakticky
vždy aktivně podílí na přípravě a realizaci. Dochází tak k tomu, že
odborní pracovníci Manažera poskytují Vlastníkovi poradenství (finanční
plány a analýzy, technické a provozní poradenství (módně někdy nazývané
„hotelové inženýrství“), architektonické – pomoc se zahrnutím zejména
specifik hotelového provozu, manažerské informace o hotelovém provozu a
další) a přinášejí tak Vlastníkovi velmi cenné know-how. Standardy
Manažera jsou tak přenášeny do hotelového zařízení Vlastníka. Tyto osoby
přímo na projektu pracují. Při franšízingové smlouvě k tak úzkému
propojení nedochází. Řada problémů je řízena skrze unifikované manuály,
které se zaměřují zejména na provoz a marketing, než na výstavbu nebo
rekonstrukci hotelu, přípravu a provoz hotelu. Obě formy spolupráce se
však shodně zaměřují mimo jiné i na oblast personální politiky (školení,
systémy sociální kvality, atd.).
Současným trendem je uzavírání těchto smluv společně s licenčními
smlouvami na užívání ochranných známek nebo franšízingovými smlouvami.
Podle toho se řídí délka kontraktu. Novým jevem je zkracování délky trvání
smluv (3-5 let) a sjednání možností přerušení v případech, kdy Manažer
nedostojí svým závazkům vyplývajícím ze sjednaného plánu. U smluv na
krátkou dobu u nově otevíraných hotelů však bývá pojištěno riziko
Manažera, že Vlastník s ním neprodlouží management contract z jiných než
hospodářských důvodů tak, že Manažerovi náleží přesně specifikované
odstupné za zavedení hotelu.
V každém případě je spolupráce v oblasti řízení hotelů a licencování
značek jedním z preferovaných způsobů spolupráce subjektů v hotelovém
průmyslu.
Ing. Petr Kosmák
© 1999-2023 Hotel Fontána, s.r.o. - Ubytování Svitavy. Kontaktní e-mail info@cestovni-ruch.cz. Právní doložka Publikování nebo další šíření obsahu serveru je bez písemného souhlasu zakázáno vyjma odborných prací pro školní či vědecké účely v případě, že budou respektována pravidla citace a uvedení zdroje. |