Ing.Karel Procházka
Postavení ČR v rámci evropského kongresového CR
Pokud mluvíme o kongresovém průmyslu
v České republice ve vztahu k jeho postavení v Evropě a ve světě,
je potřeba vycházet především z jeho postavení za posledních deset let jako
samostatně se rozvíjející kategorie průmyslu cestovního ruchu s jeho
multiplikačními efekty na rozvoj dané destinace a celé
společnosti.
Z toho vyplývají i jeho pozitiva a negativa
v jeho současném postavení na evropském kongresovém trhu a především
možnosti jeho rozvoje ve využití příležitosti, která se zde nabízí. Na
to, jak tuto příležitost využít na podkladě současného stavu kongresového
průmyslu v České republice bych rád zaměřil svůj referát.
Co přitáhlo naše současné
zákazníky
- Praha jako historické město
- Praha jako ekonomická brána a hlavní město pro expanzi
- Praha jako akademické město
Kde můžeme přidat
- kvalita služeb a úroveň profesionálů (od servírky po
ředitele)
- přátelskost a „elegance“ služeb
- agresivita marketingu a prodeje
- podpora státní propagace
Kdo je konkurence a v čem vítězí / prohrává
- Vídeň a Berlín
- Budapešť a Varšava
- ostatní Evropa
- svět
Praha za deset let - kde by mohla být - vliv EU a Evropy bez hranic
V úvodu jsem zmínil potřebu rozlišovat postavení a rozvoj
kongresového průmyslu v České republice před a po roce 1989. Zde je potřeba vmínat to, že Praha byla
místem konání mnoha mezinárodních kongresů a konferencí již před rokem 1989 , a
to především díky své historické a kulturní přitažlivosti a často vysoké úrovni
vědeckých pracovníků a odborníků v celé řadě profesí. Díky jejich postavení
a vlivu v řadě mezinárodních organizací a institucí se podařilo do Prahy
přivést některé významné konference a kongresy.
Vzhledem k politickému systému, který zde fungoval , probíhaly ovšem
tyto akce s celou řadou omezení jak pro vlastní registraci z řad
zájemců tak z hlediska omezené nabídky poskytovaných služeb. Přesto se dá
řici, že zde kongresový průmysl fungoval kontinuálně a bylo zde po roce 1989 na
co navazovat.
Rok 1989 znamenal především uvolnění překážek, které zde existovaly pro splnění podmínek některých
mezinárodních kongresů a zároveň rozvoj potřebné infrastruktury a celého spektra
kongresových služeb. S tímto uvolněním se samozřejmě kongresový průmysl
v České republice a především v Praze , která se podílí více než 90 %
na kongresovém průmyslu v ČR , dostal do ostré konkurence s mnoha
destinacemi v Evropě a ve světě při získávání mezinárodních akcí. Zároveň
s výrazně se rozšiřující nabídkou kongresových služeb se na zdejším trhu
vytvořila silná konkurence domácích i zahraničních poskytovatelů těchto služeb.
To vše postupně vedlo ke srovnání celkové úrovně s jinými destinacemi ve
světě a vytvoření předpokladů pro další rozvoj kongresů v České
republice.
Vzhledem k tomu, že dnes vycházíme ze
srovnatelných podmínek pro podnikání v této oblasti jako
kdekoli jinde ve světě, musíme se snažit využít především některé přednosti ,
které Česká republika má, a plně je využít v ostré mezinárodní konkurenci
při akvizici velkých mezinárodních kongresů.
To co přitahuje naše současné zákazníky je Praha jako historické a
kulturní město. Rozepisovat se o tomto fenoménu by bylo určitě zbytečné a je
proto nutné ho především zmínit na prvním místě z pohledu výhod naší
destinace.
Dalším pozitivním faktorem je Česká republika a
především Praha jako akademické město. Již v úvodu jsem zmínil nesporně
velký vliv , který při volbě místa konání evropských a světových kongresů má
účast našich odborníků v orgánech těchto organizací a institucí. Vzhledem
k tomu, že Praha není přímo sídlem těchto organizací jako je např. Brusel,
Ženeva nebo Paříž, a nemá tudíž výhody z toho vyplývající, je účast našich
zástupců v orgánech těchto
organizací často jediným přímým a velmi důležitým nástrojem pro presentaci naší
destinace jako vhodného místa pro uspořádání zasedání těchto institucí.
Spolupráce našich zástupců s profesionálními organizátory konferencí /
PCO – Professional Congress Organizer / tak nabývá neustále na větším významu při rozhodování o místu konání
akce. Postavení České republiky a Prahy by do budoucna jistě posílilo , kdyby se
některé organizace rozhodly pro svá sídla u nás . Pro rozvoj kongresového
průmyslu dané destinace jde o výraznou konkurenční výhodu.
Důležitým faktorem v současné době je příhodné geopolitické
postavení České republiky a z toho vyplývající postavení Prahy jako
ekonomické brány do Střední a Východní Evropy a hlavního města pro další expanzi. Se
vstupem zahraničního kapitálu a velkých nadnárodních firem na náš trh se výrazně
rozšířila poptávka po téměř všech kongresových službách vč. firemních
konferencí, různých druhů setkání a incentiv.
Vstup zahraničních firem na náš trh a jejich poptávka po kongresových
službách znamenaly i rozšíření a zvýšení úrovně nabídky z důvodů
nároků, které tyto firmy požadují. Pozitivní je, že v ostré konkurenci se
neztratily domácí firmy a to v celém spektru nabízených kongresových
služeb.
Na závěr první části týkající se hlavních faktorů proč Česká republika
přitahuje pořadatele kongresů a konferencí a je na vzestupu rozvoje kongresového
průmyslu, jsem si nechal důležitý bod, který se týká podpory této sféry
podnikání a jejího vlivu na společnost ze strany státu a
celé politické representace.
Zde je potřeba především zdůraznit, že získáním pořadatelství a organizačním
zajištěním se nevytváří pouze ekonomický přínos pro danou destinaci a rozvoj
komerčních kongresových služeb, ale získávají se multiplikační efekty, které působí na rozvoj
destinace a celé společnosti na dlouhá časová období. Jedná se především o
rozvoj vědomostí a informací, osobních kontaktů a zkušeností, podnikatelských
aktivit, různých forem propagace a presentace atd. Z časového hlediska lze
říci, že doba pozitivních efektů plynoucích po úspěšné organizaci kongresu je
pro danou destinaci mnohonásobně delší než doba vlastní akvizice a realizace
akce.
Nejvýznamějším příkladem pozitivního přístupu při podpoře kongresového
průmyslu v České republice byly aktivity při získávání a realizaci Výročních
zasedání Mezinárodního Měnového fondu a Skupiny Světové banky. Aktivní
přístup politické representace a následně zapojení subjektů kongresového
průmyslu u nás dokázaly nejen získat tuto prestižní akci pro Českou republiku ,
ale i přes náročné požadavky na organizaci komplikované navíc silným negativním
faktorem způsobeným vzrůstajícími antiglobalizačními útoky proti politice těchto
institucí, zajistit vysokou úroveň celkové organizace akce.
Celková úspěšnost organizace Výročních zasedání MMF a SSB v Praze
v roce 2000, znamenala nejen zvýšení prestiže České republiky a celosvětové
propagace Prahy, ale vytvořila precedens pro další konání velkých mezinárodních
akcí v Praze. Tato reference pozitivně ovlivnila uvažování pořadatelů
největších kongresových akcí ve světě, zahrnout Prahu na seznam potenciálních
kandidátů pro pořadatelství jejich akcí, splňujících nejvyšší nároky na vlastní
uspořádání a organizaci.
Tato pozitivní reference umožnila vstup Prahy mezi kandidáty na organizaci
prakticky všech druhů mezinárodních akcí. Jako konkrétní příklady by se daly
uvést kladná rozhodnutí o přidělení pořadatelství některých velkých světových a
evropských lékařských kongresů, zasedání Mezinárodního olympijského výboru nebo uspořádání Summitu
NATO v Praze.
Oproti první části, kde jsem zmínil především celkové pozitivní faktory
ovlivňující postavení České republiky na evropském kongresovém trhu, bych se
nyní zmínil krátce o faktorech, které naše postavení
mohou do budoucna vylepšit.
V první řadě se jedná o kvalitu poskytovaných služeb a úroveň
profesionálů působících na trhu kongresového průmyslu u nás. Stejně jako
v jiných odvětvích je tento vývoj poznamenán „ pouze „ desetiletým vývojem
tržních konkurenčních vztahů. Celková úroveň služeb je srovnatelná
s evropskou úrovní , v dílčích službách a na jednotlivých stupních
poskytovaných služeb je však nadále co zlepšovat.
Velkou výhodou při organizaci kongresů je přátelskost a „ elegance „
služeb. Toto označení
v obecné rovině nejvíce platí pro pořadatele kongresů v Asii, kde
tento osobní přístup působí nejpřirozenějším dojmem. Dojem, který kongres
v jeho účastnících zanechá je právě velmi často ovlivněn právě osobním
přístupem ze strany organizátora akce. Jde však samozřejmě o věc, která se nedá pouze naučit a
realizovat, ale která vychází z celkové kultury a etiky v dané
destinaci a firmách realizujících mezinárodní kongres.
Agresivita marketingu a prodeje je v ostrých
konkurenčních podmínkách nezbytnou součástí úspěšnosti při získávání velkých
mezinárodních kongresů. Finanční náročnost organizace těchto akcí je značná a
proto se dnes neobejde bez podpory sponzorů. Každý kongres vytváří prostor pro
celou řadu návazných podnikatelských aktivit a k řadě rozhodnutí dochází
právě při těchto setkáních. Proto se zde soustředí zájem celé řady subjektů.
Být úspěšný v marketingu, znamená být lepší nejen v konkurenci
nabídky vlastních služeb mezi ostatními organizátory kongresů, ale i ve znalosti
celkového prostředí kolem dané akce a v komunikaci se zainteresovanými
subjekty.
Do mezinárodních tendrů je proto nejlépe vstupovat jako tým tvořený se
zástupců lokálního pořadatele kongresu a PCO s podporou zástupců destinace
tj. města nebo státu. Jen tak lze dnes uspět v náročných konkurenčních
podmínkách mezinárodních tendrů.
Z předešlého vyjádření vyplývá nesporný vliv , který v kongresovém
průmyslu hrají představitelé dané destinace v podobě státní nebo místní propagace.
Tato role se navíc posiluje v době , kdy pro řadu destinací se
kongresový průmysl stává významnou formou její propagace s cílem rozvoje
celé řady návazných aktivit daného regionu.
Pokud dnes srovnáváme Českou republiku a Prahu v rámci Střední a
Východní Evropy, Evropy a nebo celého světa, je zde možno zaznamenat celkový
posun kupředu. Ten je možný presentovat celkovým vzrůstajícím počtem u nás
realizovaných kongresů a posilující pozicí při získávání nových akcí. To je
hlavní výsledek synergického efektu kongresového průmyslu u nás a nerad bych se
zde opíral o mezinárodně publikovaná statistická čísla, která jsou podle mne
často velmi těžko porovnatelná. O pozici kongresového průmyslu v České
republice velmi dobře vypovídá mezinárodní srovnání výsledků jednotlivých
subjektů, které se na poli kongresového průmyslu v České republice pohybují.
Na závěr bych si dovolil malou poznámku k budoucí vizi kongresového
průmyslu v České republice a jeho postavením v Evropské unii a
Evropě.
Se vzrůstající úrovní poskytovaných komplexních služeb pro kongresový průmysl
je nezbytné posílení místní ifrastruktury. V Praze jde především o
projekty, které jsou již v určité fázi jednání nebo realizace a jedná se
především o rozšíření kapacity letiště a ubytovacích služeb, řešení dopravní
situace vytvořením vnějšího a
vnitřního dopravního okruhu a rozšířením kongresové a výstavní plochy
Kongresového centra Praha.
Významnou roli při zabezpečení výše uvedených podmínek bude mít podpora Prahy
jako kongresové destinace na mezinárodním poli na všech úrovních v širokém
spektru aktivit.
V rámci příprav na vstup do Evropské unie je nutné co nejdříve posílit
informovanost a propagaci Prahy jako vhodné destinace pro kongresový průmysl
přímo na půdě Bruselu, kde kromě státní propagace je potřeba podporovat aktivní
lobbying pro Prahu v konkurenci mezi ostatními
zastoupenými regiony.
Současná situace je v tomto bodě bohužel velmi slabá a region Prahy je
zde dosud dokonce jako jeden z posledních přímo nezastoupen. Na úkor Prahy
je zde posilován vliv méně připravených ostatních evropských destinací nebo je
zde Praha nabízena těmito destinacemi zprostředkovaně s výsledným nižším
celkovým efektem pro celou Českou republiku.
Otevřením zastoupení Prahy v Bruselu společně s proaktivní marketingovou
podporou a propagací této destinace by se naopak otevřela cesta být minimálně
plnohodnotnou konkurencí všem evropským destinacím.
Ing.Karel Procházka
GUARANT Ltd. spol. s r.o.
Opletalova 22
110 00 Praha 1
tel: 02/84001444
fax: 02/84001448
mail: prochazka@guarant.cz
© 1999-2023 Hotel Fontána, s.r.o. - Ubytování Svitavy. Kontaktní e-mail info@cestovni-ruch.cz. Právní doložka Publikování nebo další šíření obsahu serveru je bez písemného souhlasu zakázáno vyjma odborných prací pro školní či vědecké účely v případě, že budou respektována pravidla citace a uvedení zdroje. |