|
Připomínky k návrhu zákona o podpoře trvale udržitelného rozvoje CR na území obcí
Příspěvek od Vít Pechanec z 20.10.2001 |
|
Po prostudování návrhu Zákona o podpoře trvale udržitelného rozvoje cestovního ruchu na území obcí bych měl následující komentáře či přípomínky:
- je jistě dobře, že cestovní ruch bude mít kromě zákona 159/99 Sb., který spíše řeší cestovní kanceláře a agentury a ochranu zákazníka, svůj vlastní zákon, ve kterém bude i definován
- poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt se v §15 návrha zákona mění na poplatek z cestovního ruchu a kde se také stanoví, že:
(1) Poplatek z cestovního ruchu platí fyzické osoby, které přechodně a za úplatu pobývají na území obce z důvodu cestovního ruchu1a), pokud tyto osoby neprokáží jiný důvod svého pobytu.
Nedokáži si dost dobře představit, jak takové prokazování by mělo probíhat. Navíc by mi to připadalo jako zbytečné obtěžování hosta. Je dostatečným prokázáním to, že například u obchodní klientely doložím písemnou rezervaci na hlavičkovém papíru firmy? Pokud ano, jak postupovat u telefonických rezervací? V tomto prokazování vidím velké úskalí.
- dle mého názoru by peníze, které obec dostane z poplatku z cestovního ruchu, by měla prokazatelně vracet do cestovního ruchu na jejím území. Určitým řešením by možná bylo vytvoření tzv.povinného fondu cestovního ruchu, ze kterého by prostředky mohly být čerpány přísně účelově (tedy na cestovní ruch)
- je pravděpodobné, že v obcích, kde se v současné době neplatí poplatky za lázeňský nebo rekreační pobyt, se budou v budoucnu platit poplatky z cestovního ruchu. Doporučuji tedy ze zákona o místních poplatcích zcela vypustit poplatek z ubytovací kapacity. Smysl tohoto poplatku mi stejně nebyl nikdy jasný. To je jako, kdyby továrny platily za využití jejich stroje nebo prodejny za využitý regál.
- při vytváření prováděcí vyhlášky je nutné pamatovat na to, že je nutné upozornit provozovatele ubytovacích zařízení s dostatečným předstihem na tuto změnu v systému poplatků, aby měli dostatečný časový prostor pro přípravu - změna hotelového software, finanční plánování apod.
- §13:
"(2) Fyzické a právnické osoby jsou povinny pověřeným obecním úřadům poskytovat informace za účelem sledování a vyhodnocování stavu, vývoje a dopadů cestovního ruchu, pokud nelze získat tyto informace jiným způsobem, například prostřednictvím dat zpracovaných na základě výběru poplatků podle zvláštního zákona nebo dalších informačních systémů veřejné správy. V tomto případě stanoví rozsah a způsob této povinnosti pověřený obecní úřad svým nařízením."
Je třeba promyslet varianty sběru statistických údajů. Například ČSÚ má již v dnešní době vytvořen elektronický systém předávání informací, který v současné době již provozovatelé využívají. Nemá cenu předávat podobné informace na dvě různá místa, nemá význam vytvářet dva různé systémy sběru informací. Je pravdou, že ne všichni provozovatelé poskytují ČSÚ data přesná, pokud je poskytují vůbec. Přichází tedy v úvahu i změna systému sběru dat pro ČSÚ. To by začaly vykonávat nově obce, které by data posléze předávaly krajům a ČSÚ. Jistě by tak docházelo k předávání přesnějších dat a případná kontrola by byla blíže podnikateli.
- Způsob zařazování obcí do turistických tříd je relativně komplikovaný, nicméně bych rád zjistil, zda-li je možné přiblížit představu, přibližně kolik obcí bude spadat do kategorie A, kolik do kategorie B atd.?
- nechápu důvody, proč se v povinných ukazatelích objevují ukazatele typu velikost obratu podnikatelských subjektů. Jaký mají tyto ukazatelé vliv na udržitelný rozvoj cestovního ruchu? Nebo to má být zjišťováno pro budoucí určování výše poplatků
- §15, odstavec 4.: "Obec může stanovit poplatek týdenní, měsíční nebo roční paušální částkou"
Má toto ustanovení být chápano tak, že pokud jej obec využije, tak že si provozovatel bude moci vybrat mezi paušálem či vypočteným poplatkem a nebo, že pokud jej obec využije, tak že všichni budou musit platit tento paušál?
|
|
© 1999-2023 Hotel Fontána, s.r.o. - Ubytování Svitavy. Kontaktní e-mail info@cestovni-ruch.cz. Právní doložka Publikování nebo další šíření obsahu serveru je bez písemného souhlasu zakázáno vyjma odborných prací pro školní či vědecké účely v případě, že budou respektována pravidla citace a uvedení zdroje. |
|
|