Změna termínu MADI - cestovni-ruch.cz
cestovni-ruch.czCZeCOT.infoWMP.czXMLevents
logo cestovni-ruch.cz

 Databáze dodavatelů
 Reality v CR
 Hotelnictví
 Cestovní kanceláře
 Pohostinství
 Lázeňství
 Hoteloví podvodníci
 Informační zdroje
 Zákony a vyhlášky
 Evropská unie
 Letecká doprava
 Výstavy a veletrhy
 Vzdělávání
 Statistika
 Kategorizace
 Diskuzní fóra
 Reklama a kontakt
 
RSS 2.0.

Změna termínu MADI


·28.05.2004 | Ing. Jindra Kalášková | Zobrazit Zobrazit Poslat emailem Poslat
·10.05.2004 | Agentura MADI
·24.05.2004 | Franc/PERN | Zobrazit Zobrazit Poslat emailem Poslat

Poslat emailem Poslat e-mailem  Komentovat
Příspěvek od Agentura MADI z 10.05.2004

Pro nás organizátory již několik roků končí veletrh MADI pravidelně se opakujícím rituálem. Na konci veletrhu odchází vstupní halou štrúdl návštěvníků a vystavovatelů, usmějí se, zamávají a pronesou něco v duchu „tak zase za rok na shledanou“. Každý rok se z tohoto štrúdlu oddělí pan Krč z CK ATIS, zastaví se u našeho hlavního pultu a delší dobu nás přesvědčuje, že je třeba termín MADI posunout o měsíc nebo o dva měsíce dopředu. Proto jsem letos požádala pana Krče, aby svoje názory sepsal a abychom společně zahájili diskusi s ostatními profesionály, jejímž výsledkem by měla být dohoda o co nejlepším termínu MADI Travel Market. A pokud bude názor o změně převládat, pak je možné v dalším ročníku termín posunout podle potřeby.

Názor, že by se termín konání měl změnit, se vyskytl již několikrát. My jsme na hlasy o změně termínu aktivně reagovali tím, že jsme se snažili získat názor všech vystavovatelů. Dotazníky jsme rozeslali již dvakrát, před pěti roky a před dvěma roky. Nespokojili jsme se s odpověďmi na dotazníky, které nám zaslaly aktivní firmy, telefonicky a osobně na veletrzích GO a HW jsme získali odpověď od většiny tuzemských i zahraničních vystavovatelů MADI. V obou případech byly výsledky podobné. Zhruba TŘI ČTVRTINY vystavovatelů si přejí ZACHOVAT současný termín MADI první týden v listopadu (nebo abychom byli přesní, týden před WTM Londýn). Zhruba čtvrtina vystavovatelů si přeje termín změnit. Zájemci o změnu se ale neshodli na jednom termínu, rozpětí je od konce srpna až do začátku prosince. Vždycky platí, že ti, kteří nejsou spokojeni, jsou více slyšet, protože spokojení lidé nemají důvod, aby se speciálně ozývali.

Ve zkratce uvedu několik zajímavých názorů, které se objevily v dotaznících:
-------------------------------------------
- Nikdy nedokážeme dokopat ty naše Italy (příp. Chorvaty, Řeky, .. ), aby nám připravili materiály pro jednání v září nebo v říjnu (to je hlas z tuzemských zastoupení zahraničních firem).
- Na veletrhu MADI je naprostá většina jednání věnována upřesnění podmínek a doladění smluv s již známými partnery, nebo se podepisují již předpřipravené smlouvy. Výhodou MADI je, že nemusíme obtelefonovávat či objíždět desítky partnerů, ale všechno „úřadování“ zvládneme najednou na jednom místě.
- Pokud nás na MADI kontaktuje úplně neznámý dodavatel služeb, jednání s ním jsou předběžná, jeho nabídku si vyslechneme, během roku si ověříme jeho kapacitu a pak ji zařadíme do katalogu až na další sezónu. Jenom kaskadér by zařadil do katalogu úplně nový produkt pouze na základě jednoho jednání s neznámým člověkem na veletrhu.
- Stejná argumentace platí i pro incoming. Smlouva nevznikne na základě jednoho jednání na veletrhu, zde se nové kontakty pouze navazují, klient chce získat informace, vidět hotel, ověřit si nabídky konkurence atd., smlouva se případně uzavře za několik měsíců. Výsledky účasti a jednání na veletrhu (a to platí nejenom pro veletrh MADI, ale pro všechny veletrhy), lze očekávat zhruba za dva roky, efekt nikdy není okamžitý. Navíc ČR není typickou sezónní destinací, jezdí se k nám celý rok a mnoho zájezdů se publikuje v zimních katalozích. Viz též termíny incomingových workshopů v okolních zemích: německý German Travel Mart (listopad), rakouský ATB (leden)
- Obchodní jednání jsou průběžná a dlouhodobá a osobní setkání a jednání je důležité a mělo by se uskutečnit alespoň jednou ročně (v kterékoliv fázi). Kdyby byl listopad opravdu tak nesmyslný termín, nebyl byl WTM v Londýně jedním z nejvýznamnějších veletrhů. Nemluvě o ITB Berlín, BIT Milán a dalších na jaře, kdy "není o čem jednat".
- Bylo by dobré prodloužit MADI na čtyři dny a o víkendu otevřít pro veřejnost a prodávat zimní zájezdy.
- MADI by se mělo zkrátit na dva dny.
- Měly by být organizovány dva workshopy v odstupu dvou měsíců (říjen, prosinec), první by sloužil pro jednání touroperátorů s dodavateli a uzavírání kontraktů se zahraničními firmami a druhý (jednodenní) pro podpisy provizních smluv a distribuci hotových katalogů provizním prodejcům ještě před vánocemi.
- Změnit dny konání v týdnu a zařadit alespoň jeden den z víkendu, aby mohli přijet na veletrh i lidé z nejmenších agentur, kteří si nemohou dovolit během týdne zavřít prodejnu na celý den.

Mohla bych ještě pokračovat, ale bude myslím lepší, když další různé názory zazní od samotných účastníků veletrhu, shrnu tedy na závěr v několika bodech to nejdůležitější pro současnou situaci:
- Současného termínu veletrhu MADI se nedržíme ze setrvačnosti, ale proto, že v dotazovacích akcích, které jsme předloni provedli, se pro začátek listopadu vyslovila většina našich klientů.
- Letos na jaře po změnách v podmínkách pojištění a značném pohybu na trhu se opět objevily požadavky firem na změnu termínu a proto budu velmi ráda, když se otázka termínu MADI ve veřejné diskusi provětrá a termín pak jako organizátoři přizpůsobíme většině požadavků. Situace je prostě taková, že pro každou firmu podle jejího zaměření vyhovují jiné termíny a je třeba se přizpůsobit většině.
- Změně termínu nebrání žádné problémy ve veletržních areálech, po několika letech, kdy byl v Praze nedostatek prostor pro veletrhy, se situace velmi změnila k lepšímu. Jsme v kontaktu s managementem obou pražských výstavišť, „starého“ v Holešovicích i nového PVA v Letňanech. Na obou místech se provádějí úpravy k lepšímu, v Letňanech se buduje další pevná hala, takže prostoru už je v Praze nyní nejenom dostatek, ale i nadbytek. V kalendářích obou výstavišť jsou v září i v říjnu volné termíny (viz internet: incheba.cz, pva.cz).
- Veletrh MADI už se přestěhoval pětkrát, takže změna termínu či místa konání není nic, co bychom nezvládli. Je však třeba sladit termín konání nejenom s pražským veletržním kalendářem, ale vyhnout se také „termínové srážce“ s obdobnými veletrhy v Polsku, Estonsku atd. Ale to už je naše starost jako organizátora.
- Změnou termínu dojde k „oddělení“ od WTM v Londýně, někteří zámořští vystavovatelé účast na obou akcích spojují při jedné cestě do Evropy, posunem termínu se může snížit počet „exotických“ vystavovatelů. Ale zase sladěním termínů s veletrhy ve Varšavě či Poznani můžeme vytvořit jiné vyhovující termínové spojení s kumulativním efektem.
- Ad 2004: Termín MADI pro letošní rok je již určený na 3. – 5. listopadu (středa – pátek), posun v rámci týdne jsme udělali kvůli svátku Všech svatých a Dušičkám (1. a 2. listopadu), které jsou v nábožensky založených zemích velmi významné. Velmi neradi bychom letošní termín dodatečně měnili, protože už se na něj lidé připravují, kromě jiného by měl být zařazen do programu fam tripu incomingových nákupčích z Kanady a také několik národních centrál už má rozjetý nábor spoluvystavovatelů.
- Ad 2005: Při zachování současného načasování by vycházel termín „týden před Londýnem“ na 8. – 10. listopadu. Nic však nebrání tomu, aby se termín veletrhu MADI v roce 2005 změnil na základě požadavku většiny účastníků a veletrh se posunul na říjen či dokonce na září.
- Ad 2006: incomingové firmy by jistě potěšilo, kdyby účastníci konference ASTA měli možnost navštívit jako nákupčí veletrh MADI. Uspořádání speciálního incomingového workshopu během konference management ASTA nepochybně odmítne, to se na této konferenci nedělá. Ale prodloužit si pobyt v Praze o den či dva a navštívit po skončení konference paralelně probíhající veletrh a zorientovat se, co se v ČR nabízí, a tak zabít dvě mouchy jednou ranou, na to by leckterý účastník konference ASTA mohl slyšet …

Těším se, že příspěvek pana Krče k tématu nezůstane osamocen a že se ozve dostatek firem s názorem na nejlepší termín MADI. Snad se v následující diskusi dobereme společně nejlepšího řešení ke spokojenosti co největšího počtu účastníků veletrhu MADI.

Marie Divišová

© 1999-2023 Hotel Fontána, s.r.o. - Ubytování Svitavy.
Kontaktní e-mail info@cestovni-ruch.cz. Právní doložka Publikování nebo další šíření obsahu serveru je bez písemného souhlasu zakázáno vyjma odborných prací pro školní či vědecké účely v případě, že budou respektována pravidla citace a uvedení zdroje.